Lesetid: 3 min 30 sek. De fleste som har båt, har hørt om «ankerdram» eller «ankerpils». Det er noe godt i glasset som man velfortjent kan ta seg når båten er trygt fortøyd for natten, etter en lang dag på sjøen. I dag hadde vi guttene med på tur og etter mange fine timer på sjøen ble turen avsluttet med et aldri så lite ankerdrama. Takke meg til ankerdram…

Legg merke til disse anker-symbolene i dette sjøkartet. Det betyr at det er bunnforhold og dybde som egner seg for ankring. Når man ønsker å ankre opp, leter man etter slike steder på kartet. Med andre ord: ikke tøm søpla di her!!

Vi ankret i hvert fall opp og lå på svai. En særs fin måte å nyte dagen på. Guttene hadde sin formiddagslur og Fruen slang seg nedpå ved siden av dem. Jeg satt og nøt livet mens familien sov i båten en stund. Utrolig hyggelig faktisk!

De har det ikke så halvgæærnt i den supermyke senga i båten, våre to banditter/ matroser.

Båten er spedbarnsvennlig som bare det, de kan sove godt i baugen og krabbe rundt (som de snart gjør) på solsenga akter. Ja, så lenge vi er der og passer på at de ikke faller ned på gulvet, såklart.

Vi spiste voksenmat og barnemat og alle hadde en fin dag på sjøen.

Inntil vi skulle hjem… Da det var ca en time til guttene skulle ha ny lur, skulle vi sette kursen hjemover så vi rakk å ha dem hjemme til sovetid. Det er av og til litt deilig at de følger en viss rytme gjennom døgnet.

Jeg er jo lat, så jeg gidder ikke dra opp ankeret selv. Slikt har man ankervinsj til. Den er veldig kjekk og effektiv der den sitter og haler opp for meg. Jeg trenger bare å trykke på en knapp. For å avlaste den litt pleier jeg å bakke med motoren samtidig som jeg haler ankeret, slik at ikke vinsjen får større belastning enn å dra selve ankeret – den skal slippe å dra hele båten.

Her er ankervinsjen min med anker. Det er velegnet til å grave seg ned i sanden, eller tydeligvis hente store gjenstander opp fra dypet.
Vinsjen. Ikke så stor, men den løfter en god del viser det seg.
Under vinsjen ligger 30 meter ankertau.
Tauet har en kjerne av bly så det skal synke. Jeg er litt usikker på hvordan jeg eventuelt ville kuttet det hvis det ble behov. Det skal jeg nok google litt til senere fastsettinger.

Men i dag syntes jeg den jobbet forferdelig hardt. Den dura og summet mye dypere enn den pleier. Jeg tenkte ikke så mye over det, men tittet ned med jevne mellomrom. Jeg har ikke fjernkontroll til ankervinsjen (det skulle jeg hatt) så jeg må trykke på knappen, så stoppe halingen og se, så gå tilbake og trykke på knappen igjen. Dette resulterte i at jeg ikke så det sinnsyke metallmonsteret som ankeret tok med seg opp fra dypet. Plutselig sa det DUNK i båten og jeg lurte på hva i all verden som traff oss.

Joda, det var mest sannsynligvis en del av en utrigger til en brygge… Dette er en utrigger:

utrigger-dobbel
Ufin sak å få med ankeret opp fra dypet! Om så bare deler av den… Uff.

Da jeg tittet ned i vannet, skvatt jeg faktisk. En metallgjenstand lenger i bredde enn båten selv hang rett under oss, og ankertauet forsvant videre ned i dypet. Ankeret var ikke å se, det satt fast der nede et sted. Den hang på langs… Pokker!

Jeg slapp det hele noen meter ned og strammet opp vinsjen igjen. Det røsket godt i hele båten da det stoppet.

Vi var litt i villrede, men først trodde jeg det skulle gå greit å kjøre inn til brygga. Det viste seg etter en liten stund at jeg hadde fremdrift på båten, men svært lite mulighet til å styre til noen av sidene med dette spetakkelet hengende under. Det gikk sånn ca bare rett fram, litt til høyre og litt dit strøm og vind tok oss.

Baugpropellen gjorde det mulig, men lett var det ikke. Det blåste litt, båten tas lett av vinden og det var mange båter og kort vei til gule bøyer og badende mennesker i området. Ingen god følelse å manøvrere der uten fullstendig kontroll… Jeg vurderte å kalle opp etter hjelp på VHF’en, jeg har RS-medlemskap så jeg kunne jo bruke det også, men ærlig talt. Dette måtte det være mulig å fikse selv. Farlig var det jo ikke, hvis vi hadde nærmet oss land var det bare å slippe anker og utrigger ned på bunn, så skal jeg love deg at båten vår ikke hadde dratt noe sted… Der ville den ligget bom fast og ikke gått på land. Så det var ikke akutt, bare kritisk irriterende.

Jeg vinket på nærmeste båt, som kom for å hjelpe. Den besto av fem polakker, hvorav den ene sa han aldri hadde vært i båt før. De hadde ikke spesielt mange gode idéer. Til slutt satte jeg vinsjen i fri og slapp hele spetakkelet i full fart ned på omtrent 20 meters dyp. Så tok jeg tak i tauet manuelt og halte og dro, nappet og rykket og holdt på en god stund. Jeg tok spenntak mot båten med beina og dro alt jeg maktet, til noen meter tau kom opp. Så sørget jeg for at tauet ikke hang fast noen steder før jeg slapp og det raste uti igjen. Ingen god situasjon å ha satt fast foten i tauet, altså, så jeg sjekket og dobbeltsjekket at tauet ville løpe fritt.

Til slutt slapp ankeret plutselig! Det føltes plutselig lett på lina, og dreggen kom opp uten utrigger. LYKKE! Tauet var fullt av rust og ganske sort på de nederste metrene, det var mange meter tau som hadde vært i kontakt med dritten! Det var litt skader på det og, men jeg satser på det holder.

Guttene rakk ikke luren sin, så de sovnet i bilen og fikk en mye kortere lur enn de skulle. Dermed ble leggingen et sabla spetakkel i dag. Sånn er livet!

Neida, så hvis du lurer på hva som kunne vært et smart sted å dumpe søppel, spesielt sånne ting som dette, så er det altså bare å dumpe det der det er merket ankringsplass i kartet… Da er du sikker på at en eller annen stakkars jævel får det med opp, kanskje mister ankeret sitt eller eventuelt kan bruke det som moring for en ny fin bøye. Det var rett før jeg kappet tauet, men den siste desperate (les: lettere irriterte) innsatsen min gjorde susen.

Jeg skal vurdere denne løsningen heretter, det er sånn ankeret egentlig skal sitte – nettopp for å unngå det som skjedde i dag: